Algoritmi, joka ennustaa työpaikan vaihtajat LinkedIn aktiivisuuden perusteella

Linkedin_logoLouhian tuotekehitysosasto on julkaissut beta-version uudesta ennakoivan analytiikan tuotteesta, joka on suunnattu suuryritysten henkilöstöhallintaosastoille estämään aivovuoto.

Kehittämämme algoritmi lukee yrityksen työntekijöiden LinkedIn-aktiivisuuden: uudet kontaktit, tykkäämiset, liittymiset ryhmiin, postaukset, profiilin täydentämiset jne. ja vertaa sitä edistyneeseen poistumamalliin todennäköisestä työpaikan vaihtajasta.

Tuote on nyt koekäytössä kourallisessa kansainvälisesti toimivia suuryrityksiä ja palaute on järisyttävän positiivista.

Olemme pystyneet pongaamaan Louhian algoritmilla ennakkoon kymmeniä potentiaalisia kilpailijoille siirtyjiä ja tarjoamaan heille porkkanaa, jotta he ovat jääneet taloon. 

Mikä parasta: tuotteen avulla löydetään myös ns. vähään tyytyjät. Näille kavereille on turha antaa palkankorotuksia koska näemme ettei reppanat ole mihinkään lähdössä. Mahtavaa!

Suuryrityksen HR-päällikkö

Oppivat algoritmit käytännössä – vuosien tuotekehityksen tulos

Tuotteen kehitys sai alkunsa huomiosta, että työpaikan vaihtoa tai palkankorotusta suunnittelevat LinkedIn-jäsenet aktivoituvat ja alkavat haalia uusia kontakteja, päivittävät profiiliaan keskimääräistä huomattavasti tiheämmin ja osoittavat muutenkin normaalia poikkeavaa käytöstä.

Tästä alkoi tuon hypoteesin testaus ja tuotekehitys, jossa pilvirahoituksen turvin saimme useilta kumppaniyrityksiltä todellista historiadataa heidän poistuneista ja ei-poistuneista työntekijöistä. Yhdistimme tämän tiedon näiden työntekijöiden LinkedIn-historiaan ja loimme data mining -työvälineillä ennustemallin. Opetimme algoritmit havaitsemaan, milloin työntekijä poistuu. Lopputuloksena on todella monimutkainen mutta nerokas malli, joka yhdistää työntekijän taustatietoja (ammatti, koulutus, sukupuoli, kansallisuus, ikä, tulotaso) sekä hänen LinkedIn-aktiviisuuden ja pisteyttää työntekijät poistumatodennäköisyyden mukaan.

Pätijät ilman substanssia jäävät kiinni

Malli löytää myös mainiosti tyhjän jauhajat eli name-droppaajat, jotka haluavat vain päteä keskustelupalstoilla ja luetella wikipediasta ja self-help -oppaista löytämiään hypetermejä sekä kommentoida kaikkea mikä liikkuu, omaamatta kuitenkaan mitään todellista osaamista tai mikä tärkeintä – aitoa intoa vaihtaa työpaikkaa. Tällaiset  Pätijät-Ilman-SubstanSsia eli somen Pissikset on hyvä erottaa todellisesta aivovuodosta.

Algoritmeja on jouduttu matkan varrella virittämään herkemmiksi ja herkemmiksi koska alustavissa analyyseissä 98% LinkedIn populaatiosta osui tähän segmenttiin.

Jatkokehitys: tiedämme milloin vaimosi nostaa kytkintä

Louhian R&B-osasto jatkaa tuotteen kehittämistä ja aiomme viedä sen seuraavaksi uusille markkinoille. Tällä hetkellä mallinnuksen alla on päätellä muiden sosiaalisen median alustojen kuten Facebookin, Pinterestin, Instagrammin ja Pentagrammin aktiivisuuden perusteella, milloin parisuhde on katkolla. Alustavat tulokset ovat lupaavia joten jatkossa sinun ei tarvitse enää tutkia salaa puolisosi puhelinta tai hakkeroida hänen facebook tilille, Louhian big data some-algoritmi kertoo milloin partnerisi on oikeasti lähdössä ja milloin sinun kannattaa siirtyä perusnahjuksesta kunnon stalkkeriksi ja alkaa etsimään lemmikkikanille sopivaa pataa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.