Kivellä asiakasta naamaan

Karhunpalvelus on sanonta, joka juontaa juurensa ranskalaisen runoilijan, La Fontainen, eläinsaduista. Alkuperäisen tarinan mukaan hyväntahtoinen karhu halusi auttaa puutarhuria hätistämällä kärpäsen hänen nenältään kivenmurikalla.

IT-alalla tehdään paljon karhunpalveluksia. Näennäisen hyväntahtoisesti halutaan auttaa asiakasta hänen ongelmassaan, tarjoamalla ratkaisuksi järeää murikkaa päin pläsiä.

Esimerkkejä alamme ajankohtaisista karhunpalveluksista:

  • myyjä ehdottaa sinulle tietokannaksi +500k€ hintaista Netezzaa tai muuta appliance-ratkaisua raportoinnin suorituskykyongelmiin, kun ratkaisuksia riittäisi MySQL ja läppärin muisti.
  • konsultti tarjoaa Hadoop-Cassandra-Amazon-hypetermi big data ratkaisua sinulle kysymättä mikä oli liiketoimintaongelma joka pitäisi ratkaista
  • myyjä myy sinulle SAS:n lisenssejä miljoonalla kun analytiikkaongelmasi ratkeaisi ilmaisella R:llä tai kertaluontoisen kerran vuodessa tehtävän analyysin voisi ostaa palveluna viidellä tonnilla.
  • iso IT-toimittaja lupaa selvittää Sinulla parhaiten sopivan ratkaisun ja yllättäen kaikki vaihtoehdot osoittavat heidän tuotteisiinsa ja sitten oletkin yhden toimittajan loukussa

Kaikelle näille on aikansa ja paikkansa mutta lähtökohtaisesti hälytyskellojen pitäisi soida jos ratkaisuksi ongelmaan (jota et välttämättä tiennyt edes olevan), tarjotaan teknologiainvestointia.

Fontainen eläinsadussa on tosin yksi olennainen ero liike-elämään. Karhu oli aidosti hyvää tarkoittava. Todellisessa elämässä näin on harvoin. Todellisuudessa myyjä/konsultti haluaa vain rahasi ja itselleen bonarit.

Jos joskus löytää konsultin tai myyjän, joka on rehellinen, haluaa aidosti asiakkaan parasta, tarjoaa tarpeen mukaan vaikka kilpailijan tuotetta ja on oikeasti kiinnostunut tekemään sinulle rahaa, on hän kullanarvoinen. Tällainen kumppani ymmärtää, että tässä ei olla jäniksen selässä, eikä hän halua pikavoittoja.

Hän ymmärtää, että kun asiakas menestyy, menestyy konsulttikin, vaikka sitten ajan kanssa. Kuppaamalla asiakasta tai myymälällä hänelle sutta pikavoitot mielessä, ei palvele ketään pitkässä juoksussa.  Paitsi ketunhäntä kainalossa kulkevaa Nallea, joka odottaa vain hetkeä että voi iskeä tajun kankaalle sillä kiven möhkäleellä.

One comment on “Kivellä asiakasta naamaan

  1. Mika Laukkanen on

    Konsultoinnin ostajille sellainen vinkki, että jos konsultti kieltäytyy tekemästä jotain palkkiota vastaan, niin silloin on todennäköisesti suunnitelmat pahasti pielessä. Jos ei muuta, niin kannattaa kysyä toinen ja kolmaskin mielipide eri konsulteilta .

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.