Kun Oracle katosi maan päältä

Olen yrittänyt viikon ajan ottaa yhteyttä Oraclen Finlandin myyntiin. Teknisen tukeen. Siivoojiin. Ensiksi maililla tutulle myyjälle, sitten viralliseen osoitteeseen, sitten Twitterillä päämajaa myöten. Nada.

Oracle_twiit
Oracle twiit 2

Tulin tulokseen, että Oracle on poistunut Suomesta. Laittanut lapun luukulle. Kiitos ja näkemiin.

Kuinka hukuttaa asiakas viidakkoon

Isojen IT-mörssäreiden web-sivut ovat yleensä aina viidakoita, joista on turha etsiä mitään tietoa. Kokeile itse: https://www.oracle.com/fi/index.html. Siellä on yleensä koko maailma ja linkki kahvinkeittimen piirilevyjen piirroksiin mutta ei kuitenkaan mitään tärkeää. Esimerkiksi yhteystietoja.

Mitä suuremmaksi IT-mammutti kasvaa, sitä vaikeampi siellä on kohdata ihmistä. Koska mammutti ei halua nähdä sinua.

Vaikka lompakko olisi pullollaan rahaa ja ostoikkuna ammoisen auki, ei raha vaihda omistajaa jos asiakas ei löydä edes kauppaan.

Aiemmin myös hinnoittelu oli yhtä viidakkoa. Lue aiempi kirjoitukseni BI-tuotteiden hinnoittelusta.

Tilanne on muuttunut parempaan suuntaan noista päivistä. IT-firmat ovat virtaviivaistaneet tuotepalettejaan, yksinkertaistaneet hinnoitteluaan ja tehneet sen avoimeksi. Nyt lähes kaikista business intelligence –softista saa ainakin listahinnat kysymällä. Joistakin ne löytyy jopa netistä.

Ostaminen on siis helpompaa. Suunta on oikea. Mutta ei kaikilla.

Onko Suomen markkinat riittävän kiinnostavat?

Mutta entäpä jos asiakkaan ei haluta ottavan yhteyttä, koska hänelle ei haluta myydä?

Asiakkaamme IT-johtaja totesi kerran, että SAP:in valta Suomen ERP-markkinoilla oli aikanaan niin suuri, että Oracle olisi päättänyt jättää leikin kesken. Miksi tulla muutenkin pienelle markkina-alueella, jossa suuri kilpailija on ottanut paikat haltuun. Ei maksa vaivaa.

Mietin tätä business intelligence –markkinoita vasten.

Suomen markkinat ovat pienet, jaettavaa on vähän. Me ollaan muutenkin vähän vanhakantaisia ja ihan aallonharjalla ratsastajiksi ei voi leimata. Suuria yrityksiä, joille Oraclen kaltainen enterprise-tason ratkaisu sopisi, on vähän.

PK-sektorilla Microsoftilla ja Qlikillä on vahva jalansija. Tai sitten asiakkaat hyödyntävät operatiivisten järjestelmien raportointia, pärjäävät omilla talouspäällikön koodaamilla excel-virityksillä tai käyttävät pienempien toimittajien raportointiratkaisuja (esim. Expak, Zoined)

Enterprise-tason raportointiratkaisuissa SAP ja IBM ovat vahvoilla. InfoBuild on vahva julkisella sektorilla, SAS silloin kun kaivataan tilastollista mallinnusta ja ennakoivaa analytiikkaa.

Tästä näkökulmasta, voiko syyttää jos Oraclea ei kiinnosta?

Sama pätee tosin myös Tableauhun. Tuote on ollut maailman nopeiten kasvava BI-talo ja yksi maailman nopeiten kasvavista jenkkifirmoista. Oikea komeetta. Käyttäjien rakastama. Gartnerin vuosittaisen raportin leaders-kategorian ylivoimainen ykkönen ability to execute -kategoriassa. Sanalla sanoen: mahtava tuote.

Mutta… Suomesta ei löydy edustusta. Pohjoismaita operoidaan Englannista. Partnereita on kaksi tai kolme. Pöhinä Suomessa on paljon paljon vaisumpaa kuin ulkomailla.

Onko Tableusta koskaan vakiinnuttamaan paikkaansa Suomen markkinoilla? Saako se riittävästi kriittistä massaa ja toimittaja-, tuki- ja asiakasverkoston paisumaan niin, että varovaisemmatkin isot yritykset uskaltaisivat ottaa tuotteen ykkösvaihtoehdoksi eikä pelkästään pistemäiseksi visualisointivälineeksi?

Itse olen yleensä pienten haastajien kannalla ja toivon parasta Tableaulle. Välinpitämättömät ja ylenkatsovat mammutit taas on toinen juttu.

”Hello. Is there anybody in there? Just nod if you can hear me.
..
Relax. I need some information first. Just the basic facts.”

 

3 comments on “Kun Oracle katosi maan päältä

  1. Jussi Järveläinen, FCG Datawell Oy on

    Kun Oracle katosi maanpäältä…

    No tietty, tuohan on ihan trendin mukaista, poistutaan maanpäältä ja mennään pilveen.

    Ja kun megahanke Apotti pyöriikin Cache-kannalla eikä Oraclella, ei täällä ole enää mitään kiinnostavaa (>>10MEUR, kolikot jääkööt muille) liidiä Oraclelle.

    Vastaa
  2. Ville Niemijärvi on

    Tilannepäivitys: Oraclen myynnistä oltiin yhteydessä ja hommat lähtivät rullaamaan hienosti. Nyt on suora kontakti ja ensi viikolla päivitellään tuotefaktoja. Omista Oracle Discovererin pääkäyttäjän/kehittäjän päivistä on aikaa jo rapiat kymmenen vuotta joten tässä on paljon kiinni otettavaa.

    Vastaa
  3. Janne Suomalainen on

    Hyvää pohdintaa, Ville. Tableaun osalta on todettava, että reilun 10 vuoden ikäisenä yrityksenä sen business-malli on tyystin toinen kuin vanhojen dinosaurusten, eikä perustu oman byroon perustamiseen joka pitäjään. Euroopassa toimistot ovat Lontoossa, Pariisissa ja Frankfurtissa sekä talousosasto Dublinissa. Globaalissa markkinassa voimansa osoittaneita itsenäisyyttä ja omaa kyvykkyyttä vahvistavia tuotteita voi todistetusti hankkia myös maan rajojen ulkopuolelta tai paikallisilta kyseiseen tuotteeseen keskittyneiltä osaavilta kumppaneilta.

    Mainitut varovaisimmat yritykset pelaavat aina varman päälle ja ostavat saman kuin kaikilla muillakin, ja jäävät samalle tasolle kuin muutkin. Toisaalta, edelläkävijät saavat merkittävää kilpailuetua hyödyntämällä uusinta teknologiaparadigmaa.

    Disclaimer: Solutive on yksi Villen mainitsemista Tableau-kumppaneista Suomessa. Ja pöhinä täällä meillä on todella kovaa 🙂

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.