Hyvä konsultti tuo turvaa eikä lisää asiakkaan pelkoa

IT-ala on pullollaan teknistä jargonia. On jos jonkinmoista softaa, alustaa, platformia, tekniikka… Kehitys kehittyy huimalla vauhdilla. On vaikea pysyä mukana. Alkaa pelottaa.

Onneksi on konsultteja. Järjen ääniä, joiden tehtävänä on pysyä kartalla, tuoda kirkkautta pimeyteen ja ohjata kaaoksessa. Kertoa mikä on relevanttia juuri sinulle juuri tässä.

Tai siis näin se pitäisi mennä. Mutta ei mene.

Suurin osa konsulteista lietsoo pelkoa ja paniikkia. 

IT-Konsultit on kuin remonttireiskat. Ne haistaa asiakkaan pelon. Ne haistaa epäröinnin ja tietää, että nyt asiakas ei ole ihan kartalla mitä kaikkea tähän kuuluu. Siihen on hyvä iskeä. Nyt lyödään rahoiksi.

Miten luodaan pelon ilmapiiri ja rahastetaan sillä?

Näin juuri kuvan otsikolla: Big data landscape. Tässä: http://mattturck.com/wp-content/uploads/2016/01/matt_turck_big_data_landscape_full.png

Ja tähän liittyi LinkedIn postaus tässä. Kirjoitus oli ihan OK katsaus Big dataan, en ota siihen kantaa.

bigdatalandscape

On kiva, että joku jaksaa googletella mitä kaikkea teknologiaa maailmasta löytyy. Ryhmitellä niitä. Se voi auttaa toki asiakasta positioimaan oma teknologia-arkkitehtuuri ja omat tulevat tarpeet ja etsimään tietä.

Mutta useimmin tällaiset koosteet ja teknologian/yritysten/jargonin vyöryttäminen lukijalle ilman tulkintaa, aiheuttaa vain ylensyöntiä, sekaannusta ja lopulta pelkoa.

  • onko minulla varmasti kaikki tarvittavat teknologiat?
  • onko joku tosi tärkeä hype jossa en ole mukana?
  • mitä hittoa tällä tiedolla pitäisi tehdä?

Meidän konsulttien pitäisi tuoda tähän selvyys. Auttaa valitsemaan. Kertoa mitkä voit unohtaa ja mitä et.

Mutta tässä on ongelma, emme tee sitä kovin hyvin.

Suurin osa vain toistaa tätä samaa hypeä. Name-droppailee termejä ja teknologioita. Vyöryttää linkkejä somevirtaan, ilman että toisi mitään lisäarvoa. Aiheuttaa lisää kohinaa. Aiheuttaa lisää pelkoa.

IT-konsultin kolme syntiä

IT-konsulteilla on kolme lähestymistapaa

  1. Viljellään ylätasolla hyptermejä (IoT hybrid-cloud big data ja toistetaan em. kuvia)
  2. Knoppaillaan detailitasolla (…hei me teimme tämän käyttäen node.js docker hbase pig spark)
  3. Tarjotaan itse edustamaa tuotetta (kaikkeen on ratkaisuna tuotteemme X)

Miksi konsultit tekevät näin?

  1. Hypetermien heittäjät eivät yleensä itsekään tiedä mistä on kyse. Mutta pitää näyttää, että olen kartalla joten oksennan kaiken eteesi. Näin olen harjalla. Piikki paikalla. Jos olet kiinnostunut iot:stä, ota hei minuun yhteyttä.
  2. Propellipäät jotka knoppailee teknisillä termeillä, uskovat että kun puhun klingonien kieltä, asiakas häikäistyy osaamisestani ja ostaa varmasti minulta. Mutta ei se osta. Harva ostaa jos ei ymmärrä toisen puhetta.
  3. Vaa’assa painaa enemmän provikat päämieheltä kuin asiakkaan etu. Halutaan myydä lisenssi ja päästä tekemään toteutusprojekti juuri sillä omalla tuotteella. Sen sijaan, että autettaisiin asiakasta etsimään paras ratkaisu.

Vinkki IT-konsultille

Ensi kerralla kun tekee mieli jakaa sisältöä: linkkiä somevirtaan tai kirjoittaa blogia. Mieti:

  • aiheutanko tällä lisää sekannusta vai tuonko selkeyttä, lisäänko asiakkaan ymmärrystä?
  • luonko jotain lisäarvoa vai toistanko vain mölyä?

Ennen kaikkea: kokeile joskus esittää asia yleisestä yksityiseen tai yksityisestä yleiseen. Aloita hype-termistä ja tule sieltä alas konkretiaan. Tai aloita tekniikasta ja klingonikielestä ja nouse sieltä ylös lintuperspektiiviin.

Tällä tavoin osoitat, että todellakin tiedät mistä puhut. tiedät kokonaisuuden. Tällä tavoin myös tuot selkeyttä lukijalle, luot arvoa. Ja arvon luominen asiakkaalle tuo sinulle leipäsi.


Disclaimer: syyllistyn itse kaikkeen tähän, joka päivä. Joten pata kattilaa soimaa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.