Kesätarinoita: luotettava vai intohimoinen?

”Sinä olet Ville sellainen rauhallinen ja luotettava ihminen.”

Näin naistuttava kuvaili meikäläistä kun oltiin otettu kaveriporukalla yksi kesäilta muutama leukaöljy.

Hienoja piirteitä. Jos etsii perheautoa. Sähköyhtiötä. Koiraa lapsiperheen lemmikiksi.

Mies haluaa kuulla nämä yhtä paljon kuin klassikot: Olet hyvä kuuntelija ja Ollaan vaan kavereita.

He calls me fifteen times a day…

Totta kai luotettavuus on yksi tärkeimmistä asioista missä tahansa suhteessa: niin parisuhteessa kuin yritysmaailmassa.

Moni yritys haluaa olla asiakkaan luottokumppani, trusted partner.

Luotettavuus on pilari, perustukset jonka päällä kaikki lepää. Mutta aina silloin tällöin, etenkin jos halutaan liikkua eteenpäin, luoda uutta, tarvitaan polttoainetta. Muistijäljen jättämiseksi tarvitaan räjähtävyyttä. Intohimoa. Vähän razzle dazzle.


Konsultti: Tulemme mielellämme tekemään projektin. Mutta ihan mielenkiinnosta: miksi ette käytä työssä teidän nykyistä kumppania?
Asiakas: He ovat hyviä ylläpidossa, sovitut SLA-tasot pitää hyvin mutta nyt haetaan sellaista rokkistaraa, joka pystyy innostamaan meidän väkeä luomaan uutta.

Keskustelu asiakkaan kanssa uuden projektin alkaessa

But you never make me scream

Nykypäivänä harva yritys hakee balanssia, status quoa. Yritykset enemminkin yrittävät luoda uutta liiketoimintaa digitalisaation suomin mahdollisuuksin, toisten taistellessa eloonjäämisestä. Tällöin kumppanilta tarvitaan enemmän kiimaa ja ketteryyttä. Vähintäänkin visiota millaisilla leluilla makuuhuoneeseen saadaan vipinää. Ja rohkeutta kokeilla niitä.

Itseasiassa meidätkin pyydetään yhä useammin tilanteisiin, joissa luodaan täysin uutta. Uutta tuotetta, uutta palvelua, uutta liiketoimintaa. Tällöin luotettavuus ei ole se juttu jota haetaan. Tällöin ei puhuta SLA-tasoista. Sertifikaateista. ISO standardeista.

Mitä jos (konsultti)yritys asemoisi itsensä sen suhteen, millaista tunteenpaloa, ideoiden myrskyä tai ihan puhdasta hekumaa se herättää? Kuinka se saa mittarin värähtämään tai sen kuvainnollisen peiton heilumaan?

Entä jos slogani: “I’m your trusted partner”  vaihtuisi muotoon “…will f*ck your brains out”?

Ehkä vähän roisi mutta suotakoon sillä kukaan ei halua olla se mies kenestä Lily Allen alla laulaa.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.