Elämää juoksuhaudoissa

Eräänä päivänä ydinvoimalan valvomossa: ”Hei pomo, onks okei, jos meillä ei ole ajantasaista huoltosuunnitelmaa tuolle primääripiirin syöttövesipumpulle, hyvinhän se on pelittänyt tähänkin asti? No, se ei todellakaan ole ok! Nyt kipin kapin tekemään sellainen. Me ei haluta päätyä paikallislehden etusivulle jonkun Kiina- ilmiön takia”.

Samaan aikaan toisaalla…”Hei pomo, eikös se olekin ihan jees, jos meidän työvuorolistat eivät ole ihan ajan tasalla? Nyt Martti heti päivittämään työvuorolistat ajan tasalle, riittävästi porukkaa kassoille ja hyllyttämään. Osaava henkilöstö on meidän tärkeä kilpailutekijä”.

Eri aikaan samassa paikassa… ”Hei, pomo, meidän tietovarastossa on ajantasaista ja oikeellista dataa useasta eri lähdejärjestelmistä niin paljon, että se rupeaa pursuamaan yli äyräiden. Ei kai meidän kuitenkaan tarvitse tehdä suunnitelmaa sen hyödyntämiseksi? No mitäs luulet Pena?  Ei todellakaan tarvitse, liiketoiminnalta ei ole tullut mitään tarpeita tämän suhteen!  Soita sinne palvelinkeskuksen pojille ja tilaa lisää levytilaa, se on nyt tosi halpaa!”

Voisiko yo. keskustelu olla todellinen? No, ei varmaan sellaisenaan, mutta dataan suhtautumisen osalta kyllä. Ikävä kyllä suuressa osassa yrityksistä ei vieläkään tajuta sitä, että yrityksen käytettävissä olevaa dataa tulisi kohdella niin kuin muitakin yrityksen tuloksen tekemiseen tarvittavia resursseja; raaka-aineita, koneita, ihmisiä jne. Näiden hyödyntämiseen yrityksillä on strategioita ja suunnitelmia. Datan osalta näin ei voi vielä sanoa olevan.

Datan hyödyntämisen kehityspolku voi alkaa useammasta kohtaa: lähestymistapa voi olla strateginen eli lähdetään yhdessä miettimään miten paremmalla datan hyödyntämisellä voidaan esim. luoda uutta liiketoimintaa ja kasvua. Harjoituksen lopputuloksena syntyy kehityspolku lyhyemmän ja pidemmän tähtäimen tekemisineen. Tähän tilanteeseen sopiva palvelumme on Louhia Intelligence.

Lähestymistapa voi olla myös taktisempi. Etsitään datasta vastauksia yksittäisen liiketoimintahaasteen ratkaisemiseksi vaikkapa ennustavan analytiikan avulla – esim. selvitetään vaikka asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja tehdään muutoksia omaan hinnoitteluun sen pohjalta. Yhden ongelman ratkaiseminen datalähtöisesti auttaa usein ymmärtämään lähestymistavan voiman ja sitten kehityskohteita rupeaa putkahtelemaan esiin kuin kanttarelleja kesällä 2016. Olemme auttaneet useita asiakkaitamme tällä alueella DataSWAT- palvelumme avulla.

Kumpikin lähestymistapa on yhtä arvokas, data saa ansaitsemansa huomion.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.