Kun IT-toimittaja yritti lahjoa

Järjestin pari vuotta sitten asiakkaalle business intelligence -työvälineen kilpailutusta. Olin hankintakonsultti ja muun RFP-materiaalin ja esiselvityksen ohella hoidin kommunikoinnin toimittajien suuntaan.

Eräs BI-talon myyjä oli poikkeuksellisen aktiivinen minua kohtaan. Puhelin soi taukoamatta. Kysymykset oli hyvin suoria: ketä on mukana pelissä, onko se ja se toimittaja, mitä asiakas painottaa, mikä on budjetti, ketä pitää panna…?

 Oudoksi tilanne meni kun myyjä ehdotti minulle vähän kiertäen ja kaartaen:

Jos meidän tuote valitaan asiakkaalle, voitaisiin me järjestää jonkinlainen ulkomaan matka sulle.

Mitä ihmettä? Tällaistako on kun joku lahjoo sinua?

Hän pehmensi selvää lahjontayritystä heti perään puhumalla jotakin kumppanuusohjelmasta ja niin edespäin.

Kerroin asiasta asiakkaalleni. Heidän johtoryhmä nauroi asialle ja totesivat ihan oikein, että heitähän tässä pitäisi lahjoa eikä minua. Lopulta hankinta hoidettiin tyylipuhtaasti maaliin ja ulkomaan reissut on senkin jälkeen tehty omalla rahalla.

Eihän tämä ensimmäinen kerta ollut kun vastaavaan törmäsi. Pari työpaikkaa takaperin muistan kuinka todella isossa julkisen puolen tietovarastoprojektissa silloisen firmani toimari vei vastapuolen toimarin golffaamaan Espanjan aurinkorannikolle. Kuulemma ”seminaarimatka”. Maan tapa.

En tiedä minkälaiset provikat BI-softamyyjät saavat mutta sen tiedän, että

a.) ne eivät ole niin isot, että oma maine ja vapaus kannattaa riskeerata hölmöilemällä ja

b.) puheet Suomesta täysin puhtoisena korruptiovapaana maana ovat höpöhöpöä.

Tykkään käyttää blogeissani aina silloin tällöin musiikkivideoita kuvaamaan tunnelmaa. Jotenkin MC Hammerin ”U can’t touch me” ei sovellu tähän fiilikseen. Ehkä Ennio Morricone toimii paremmin?

 

 

2 comments on “Kun IT-toimittaja yritti lahjoa

  1. Jussi Järveläinen on

    Huh! Kiitos kokemuksen jaosta, eipä ole tullut onneksi vastaan… Onneksi kilpailu BI-välineiden takana näyttää ainakin osaltaan johtavan ennemmin parempiin ja parempiin tuotteisiin (esim. hedelmällinen MS BI vs. Qlik -kilpajuoksu) kun epäselvien kauppiastapojen levittämiseen.

    Vastaa
    • Ville Niemijärvi on

      Onhan nämä tapaukset toki hyvin hyvin harvinaisia. Ensimmäinen kerta kun joku näin suoraan ehdottaa jotain näin törkeää. Mutta tosiaan: kilpailu johtaa parempiin tuotteisiin ja se on hyvä juttu. Ja toisaalta kilpailuttamalla hankinta saadaan tuotteet samalle viivalle jolloin ei olla myyntimiehen puheiden varassa. Voidaan ainakin valita mille ulkomaan matkalle lähdetään, vähän kuin Napakympissä aikanaan 🙂

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.