Tarinat kulissien takaa

Asiantuntijamme avautuvat

Uusimmat bloggaukset

Data Scientistin työvälineet

Istahdin taas alas Lassen, Louhian johtavan Data Scientistin kanssa ja rupateltiin vähän mitä työvälineitä edistyneen analytiikan toteutustöissä tarvitaan. Edellisessä kirjoituksessa käytiin Lassen kanssa läpi mitkä ovat Data Scientistin 3 tärkeintä taitoa. Noista taidoista voi jo vähän päätellä minkälaista työkaluosaamista pitää myös hallita. Voit katsoa videon tästä tai tämän blogin alta. Data Scientistin tärkeimmät työvälineet

Nämä ovat data scientistin 3 tärkeintä taitoa

Monet yritykset rekrytoivat data scientistejä ja analyytikkoja. Neuroverkkovelhoja ja deep learning -osaajia. Mutta mitä konkreettista osaamista rekryltä pitäisi tällöin odottaa? Tai mitä osaamista vastavalmistuneen, esimerkiksi tilastotieteen opiskelijan kannattaisi kehittää, voidakseen siirtyä työskentelemään data sciencen ja edistyneen analytiikan parissa?

Louhia DataLab: Tarjouksen läpimenon optimointi

Myyntigongin kolinaa ja avautuvien kuohuviinipullojen generoimaa pauketta. On tullut vuosien mittaan tehtyä myyntiä ja kauppaakin on syntynyt. Joskus enemmän ja joskus vähemmän. Jotta syntyy kauppaa, niin täytyy tehdä tarjouksia asiakkaille. Riippuen toimialasta ja tarjottavasta ratkaisusta, yhtä kauppaa kohden pitää tehdä 5-15 tarjousta. Tarjouksien, varsinkin hyvälaatuisten, tekeminen on investointi ja mikään ei inhota myyntimiestä tai -naista enemmän kuin…

Louhia DataLab: Auton myyntihinnan ennustaminen

Auton myyntihinnan arviointiin on useita mahdollisuuksia. Yksinkertaisinta lienee käydä katsomassa mitä vastaavilla ominaisuuksilla varustetut autot maksavat netissä, ja asettaa hinta oman fiiliksen mukaan alle, keskiarvoon tai vaikka ylitse. Tämä metodi on varmaan riittävän tarkka tapa hinnoitella auto ellei kyseessä ole jonkinlainen erikoiskappale tai muuten harvinainen ajopeli. Mutta onnistuuko myyntihinnan ennustaminen data-analytiikan (machine learning, statistics) keinoin? Intuitiivinen vastaus…

Voiko sen ennustaa?

Voiko ilman selvännäkemisen kykyä tai kysymättä apua sammakolta ennustaa, kuinka hyvin tai huonosti muutoshanke tulee organisaatiossa menemään? Tässä tapauksessa tarkastelun kohteena on tiedolla johtamisen kyvykkyyksien ja kulttuuriin kehittäminen. Hanke, jossa kyse on paljon muustakin kuin teknologian modernisoinnista. Tavoitteena muuttaa ihmisten käyttäytymistä ja tekemistä datalähtöiseksi sekä saada koko organisaatio jakamaan yhteinen tilannekuva ja tekemään sen pohjalta…

Louhiasta Microsoftin edistyneen analytiikan kultakumppani

30.01.2017

Tiedote

Louhia on saavuttanut Microsoftin kultakumppanuuden Data Analytics -alueella, tarkemmin ottaen Advanced Analytics -väylällä. Kumppanuus on osoitus Louhian kyvystä ja saavutuksista tuottaa asiakkailleen parhaita mahdollisia raportoinnin, tietovarastoinnin ja edistyneen analytiikan ratkaisuja Microsoftin teknologioilla. Kultakumppanuus on ylin mahdollinen saavutettavissa oleva taso Microsoftin kumppaniohjelmassa. Kultatason saavuttaakseen Louhian konsultit ovat suorittaneet Microsoftin teknologioihin tarvittavat vaatimukset ja osoittaneet käytännön osaamista viiden asiakasreferenssin kautta. Arvioidut teknologiat…

Osakeindeksien hajauttaminen, osa 3 – Edistynyt korrelaatioanalyysi

Osakeindeksien kolmannessa (ja viimeisessä osassa) mennään askelta syvemmälle analyyseihin. Samalla päädytään hieman haastavampiin ja teknisempiin ratkaisuihin, joten suosittelen laittamaan turvavyöt kiinni. Lyhyesti aiemmista osista Aiemmissa osakeindekseiden hajauttamiseen liittyvissä artikkeleissa tutkittiin S&P500, FTSE 100, IBEX 35,  FTSE MIB, DAX, CAC 40, NIKKEI, AORD -indeksejä. Huomattiin, että näiden osakeindeksien viimeisimmän n. 20 vuoden käyttäytyminen on ollut syklistä,…

Tekoäly tulee – oletko valmis?

5.9.2018 Pian on kaksi vuotta kulunut tämän artikkelin kirjoittamisesta. Vaikka tuolloin oli jo kaikki merkit ilmassa, niin eipä olisi arvannut millaisiin mittasuhteisiin tekoälyasiat nousevat. Ennustaminen on vaikeaa. Kahden vuoden aikana on tapahtunut paljon edistystä, mutta edelleen ollaan pitkän tien alussa. Selvää vain on, että kelkasta poisjäänti ei ole vaihtoehto. Tekoälystä on kirjoitettu viime aikoina todella…

Jos lamppu ei syty, niin se ei voi palaakaan (vanha Mustanaamion viisaus)

Analytiikan kehittäminen on kuin tutkimusmatka – aina ei tiedä minkä ääreltä itsensä löytää. Mikä on kuitenkin varmaa on se, että jos ei ikinä lähde matkaan niin ei päädy minnekään. Monissa yrityksissä on viime vuosina laitettu raportointia, BI:tä, kuntoon. Tiedetään miten hyvin tai huonosti meillä meni eilen, viime viikolla, viime kuussa. Sekin on ihan arvokasta tietoa…

Haluatko auttaa itseäsi vai asiakasta? 3 tapaa hyödyntää analytiikkaa.

Yleensä ensimmäinen asia mitä digitalisaatio monille yrityksille tarkoittaa tai mitä se haluaa edistyneen analytiikan tai data sciencen avulla saavuttaa, on omien sisäisten prosessien tehostaminen. Tämä tarkoittaa kulujen vähentämistä tai myynnin lisäämistä.

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.