Tarinat kulissien takaa

Asiantuntijamme avautuvat

Uusimmat bloggaukset

Deep learning – Mitä se on?

”Deep learning”- termiin törmää nykyisin monessa yhteydessä, esimerkiksi lukiessaan kagglen kilpailujen tuloksia tai alan kirjoituksia (machine learning). Google Trendsistä tarkastettuna ”deep learning” tai tuttavallisemmin syväoppiminen on alettu hypettämään 2012 vuoden lopusta lähtien ja termin viljeleminen internetissä on ollut liki eksponentiaalisessa nousukiidossa. Mistä oikein on kyse?

Analytiikkaa Azure ML:llä: Osa 2, Teknisen ympäristön pystyttäminen Azureen

Käytännön analytiikan blogisarjamme jatkuu. Viime kerralla määrittelimme liiketoimintaongelman, joka pitää ratkoa ja sovimme toimenpiteistä joilla tähän päästään. Ennen kuin päästään itse datan pariin, pitää meidän pystyttää tekninen ympäristö. Käydään se nyt läpi.

Analytiikkaa Azure ML:llä: Osa 1, Liiketoimintaongelman määrittäminen

Käytännön ennustavan analytiikan blogisarjamme ensimmäinen osa kuvaa kuvitellun yrityksemme liiketoimintaongelman. Eli määritellään miksi analytiikkaa ylipäätään lähdetään tekemään. Yrityksen esittely

Miten tehdä ennakoivaa analytiikkaa Azure Machine Learning:llä

Aloitamme lyhyen blogisarjan miten tehdä analytiikkaa Azure Machine Learning:llä. Sarja käydään läpi tehokkaasti vajaassa 3 viikossa, sisältäen 3-4 juttua. Sarja päättyy Talentum Eventsillä pitämääni asiakasanalytiikka koulutukseen, jossa koko prosessi käydään läpi.

Asiakastietojen rikastaminen avoimella PRH-datalla SSIS:ssä

ERP:in ja CRM:n asiakastiedot ovat monasti rämettyneitä. Yritysasiakkaiden tiedot on onneksi helpompi päivittää ajan tasalle kuin kuluttaja-asiakkaiden. Tässä käydään teknisesti läpi miten PRH:n tarjoamaa avointa dataa voidaan käyttää SSIS-välineillä. Tavoite on siis päivittää yritysasiakkaiden tiedot ajantasaisiksi. PRH on julkaissut JSON-rajapinnan kautta YTJ-tietopalvelun sisältämän datan. Tätä kautta saadaan näppärästi, halvalla ja vaikka päivittäin yritysten Osoitetiedot Yritysten lakkaamistiedotaaa

Mikä on paras QlikView-konsulttitalo ja muuta keskustelua BI-kurssilta

Viime viikon ja syksyn aiemmalla business intelligence -kurssilla esitettiin muutamia hyviä kysymyksiä liittyen BI-markkinoihin. Laitan tässä vastaukset ja pitkähkön pohdinnan muillekin lukijoille. 1. Mikä on paras QlikView-konsulttitalo?

Palautetta Business Intelligence -koulutuksesta

Järjestin viime viikolla Talentum Eventsillä koulutuksen: Business Intelligence- työvälineiden vertailu ja kilpailuttaminen. Sain tänään kurssipalautteen. Vastausprosentti oli 82 %, eli 9/11 osallistujasta vastasi palautekyselyyn. Arviointiasteikko on 5-1, jossa 5 on erinomainen ja 1 heikko. Alla saamani palaute:

Tajunnanlaajennusta tietovarastoon XML:llä mallintamalla

Syystä tai toisesta on tullut viime aikoina törmättyä useammin ja useammin XML-muotoiseen dataan tietovarastojen datalähteenä. Yksi yleisimmistä käyttötapauksista taitaa olla tuotetiedon hallintajärjestelmien (PDM/MDM) tuottamien XML-dokumenttien hyödyntäminen. SQL Serverissä on ollut XML tuki jo versiosta 2005 asti. Harvempi sitä on kuitenkaan tietovarastokäytössä hyödyntänyt. XML-tuki löytyy myös SSIS-välineessä. Ne jotka ovat sitä yrittäneet oikeissa projekteissa käyttää, ovataaa

Myynnin seuranta on turhaa

Myynti on seuraus. Eurot jotka kilahtavat kassaasi ovat seuraus yrityksesi ponnistuksista, oikeista tai vääristä toimista, sattumasta, luonnonvoimista. Kun seuraat myyntieurojasi eli laskutustasi, katsot lopputulemaa. Jotain mihin et voi koskaan vaikuttaa. Löysät on jo housuissa. Aivan kuten jääkiekkovalmentaja tuijottaisi hävityn ottelun jälkeen pelkästään lopputulosta. Numeroita taululla. Ja koittaisi näin keksiä miten tähän tultiin. Miksi taas tuli pataan?aaa

Kuinka mitata kahden tuotteen myynnin välistä korrelaatiota ja käyttää toista tuotetta toisen kysynnän ennustamisessa hyväksi?

Monesti olen törmännyt kysymykseen ”Miten mitataan kahden eri tuotteen myynnin välistä korrelaatiota?” tai vastaavasti ”Miten tuotteen A myynnin historiaa voidaan käyttää tuotteen B kysynnän ennustamisessa lähitulevaisuuteen?”. Konseptina näissä kysymyksissä esiintyivät aikasarjat.

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.