Tarinat kulissien takaa

Asiantuntijamme avautuvat

Uusimmat bloggaukset

Pyydänkö numeroa vai kysynkö suoraan sänkyyn?

Juttelin tänään Tableau-asiantuntijan kanssa ja hän totesi, että Tableaun myyntistrategia on ns. land and expand. Tämä tarkoittaa, että tärkeintä on päästä asiakkaalle sisään vaikka vain yhdellä lisenssillä. Land. Kynnys tuotteen ostamiseen on matala, Ei tavoitella heti kuuta taivaalta. Mennään pienellä sisään ja luotetaan siihen, että tuote on niin mahtava, että se löytää tiensä muunkin organisaation käyttöön….

Nyt lähtee ristiinmyynti lapasesta

Tässä onkin mennyt jo tovi edellisestä analytiikkaan liittyvästä blogi-postauksesta, joten allekirjoittanut nakitettiin tarinoimaan. Selattuani hetken läppärin aarteita, huomasin, että on tullut tehtyä ristiinmyynnin ennustaja, kutsuttakoon sitä tästä eteenpäin ristiinmyyjättäreksi, jonka tuloksena saadaan riistiinmyynnin odotetut katteet asiakaskohtaisesti kaikille relevanteille ristiinmyytäville tuotteille. Kuullostaa melko hyvältä, en muista nähneeni vastaavaa kapistusta tarjottavan. Seuraavassa kertaus ristiinmyynnin kysymyksistä kuvan muodossa:…

SQL Server 2016 uudet ominaisuudet, osa1, Stretch

SQL Serveristä julkaistaan tuotapikaa uusi versio, SQL Server 2016. Hurraa. Ajattelin vetäistä BI-lasit päähän ja katsella joitain uusia ominaisuuksia tietovarastoinnin näkökulmasta.

Raportteja isolla rahalla

Kuten kaikki blogimme lukijat tietävät, niin nykään on kaikenlaista härpäkettä tehdä raportteja. Pian niitä varmaan saadaan hologrammeina, joita voi tökkiä ilmassa. Raportteihin liittyen eräs jättipankki julkaisi artikkelin ”JPMorgan’s complete guide to everything going on in global markets right now”, joka sisältää todella paljon graafista raportointia. Siinä on varmasti dollareita palanut, kun käytettävyyttä, värejä ja ulkoasua mietitty….

Saldohistorian mallinnus tietovarastoon tilaa säästäen

Saldotietojen tallennus päivätasolla on yksi tietovaraston tyypillisistä tehtävistä. Operatiiviset järjestelmät eivät yleensä jätä saldohistoriaa talteen, tietovarasto on siihen tarkoitukseen järkevä työkalu. Saldohistoriaa taas voidaan hyödyntää raportoinnissa sekä logistiikan kehittämisessä ja optimoinnissa. Saldohistoria on perinteisesti tallennettu päivätasolla, esim. varastoittain. Saldohistoria indekseineen vie helposti hervottomasti tilaa tietokannassa. Perinteinen saldojen mallinnustapa hieman yksinkertaistettuna näyttää jotakuinkin tältä:      

Kuka antoi kolmosen arvosanaksi?

Pidin viikko sitten Talentum Eventsillä kurssin: Asiakkuuksien johtaminen analytiikan avulla. Saamani kurssipalaute on alla. Kiitos kaikille osallistujille ja iso kiitos palautteesta. Se vie kurssia oikeasti eteenpäin.

Hyvä konsultti tuo turvaa eikä lisää asiakkaan pelkoa

IT-ala on pullollaan teknistä jargonia. On jos jonkinmoista softaa, alustaa, platformia, tekniikka… Kehitys kehittyy huimalla vauhdilla. On vaikea pysyä mukana. Alkaa pelottaa.

Pelkoa ja inhoa Las Vegasissa (eli miten tuoda yrityksiin journalismia)

Kaikesta hienosta kehityksestä tiedon visualisoinnin ja edistyneen analytiikan (data science) saralla huolimatta, tiedolla johtamisen yhtenä haasteena on sisällön tulkinta. Miten raporttia tai analyysiä pitäisi tulkita? Meneekö meillä hyvin vai huonosti? Tarvitaanko jotain toimia?

Deep learning – Mitä se on?

”Deep learning”- termiin törmää nykyisin monessa yhteydessä, esimerkiksi lukiessaan kagglen kilpailujen tuloksia tai alan kirjoituksia (machine learning). Google Trendsistä tarkastettuna ”deep learning” tai tuttavallisemmin syväoppiminen on alettu hypettämään 2012 vuoden lopusta lähtien ja termin viljeleminen internetissä on ollut liki eksponentiaalisessa nousukiidossa. Mistä oikein on kyse?

Analytiikkaa Azure ML:llä: Osa 2, Teknisen ympäristön pystyttäminen Azureen

Käytännön analytiikan blogisarjamme jatkuu. Viime kerralla määrittelimme liiketoimintaongelman, joka pitää ratkoa ja sovimme toimenpiteistä joilla tähän päästään. Ennen kuin päästään itse datan pariin, pitää meidän pystyttää tekninen ympäristö. Käydään se nyt läpi.

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.