Tarinat kulissien takaa

Asiantuntijamme avautuvat

Uusimmat bloggaukset

Kun Oracle katosi maan päältä

Olen yrittänyt viikon ajan ottaa yhteyttä Oraclen Finlandin myyntiin. Teknisen tukeen. Siivoojiin. Ensiksi maililla tutulle myyjälle, sitten viralliseen osoitteeseen, sitten Twitterillä päämajaa myöten. Nada.

Asiakastiedon rikastaminen, osa 1

Mitä tietoja tarvitset asiakkaasta, jotta voit tehdä todellista ennakoivaa analytiikkaa ja sitä myöten esimerkiksi kohdennettua markkinointia tai parempaa ristiinmyyntiä?  Miten rikastaa dataa ja saada siitä enemmän irti? Tässä ja seuraavassa kirjoituksessa käydään läpi arkipäivän ongelmia ja käytännön vinkkejä miten niitä on taklattu oikeissa analytiikkaprojekteissa. Me tiedämme asiakkaistamme kaiken. Tai ainakin nimen. Ehkä. Olemme tehneet vuosienaaa

Yhteislaulua Z-junassa ja IT-jargonia Vantaan lähiöfestareilla

Perjantaina Z-junassa Helsingistä Tikkurilaan pienessä maistissa ollut kanssamatkustaja halusi tsempata meitä työmatkalaisia yhteislauluun liittyen VR:n myöhästelyyn tai jotain. Turpeanaamainen känninen urpo, lähiöruusu kainalossaan, oli silminnähden pettynyt suomalaisiin tuppisuihin, jotka eivät hänen mielestään osaa nauttia elämästä, potkia tutkainta vastaan ja ilmaista itseään laulamalla perjantai iltapäivänä kotimatkalla juoppo kapellimestarinaan.

Asiakaspoistuman ennakointi ei ole pelkkää palautteen kysymistä

Ehdotin asiakkaalle heidän asiakaspoistuman pienentämistä ja näin lisämyynnin tekoa. Tarvetta tähän ei kuitenkaan ollut, homma on jo hanskassa. ”Emme tarvitse asiakaspoistuma-analyysejä. Kysymme jo asiakaspalautetta poistuneilta asiakkailta.” Homma hanskassa? Se, että asiakkailta kysytään palautetta heidän jo lähdettyä vetämään, ei kuulosta ihan siltä poistuman pienentämiseltä mitä tarkoitin. Asiakaspoistumamallinnuksen ja sitä seuraavan toiminnan (esim. asiakkaiden kontaktoinnin) tarkoituksena onaaa

Vuoden 2015 analytiikkakursseja

Järjestämme syksyllä 2015 useita edistyneen analytiikan kursseja yhteistyössä Ari Hovin ja Talentum Eventsin kanssa.

Raportointia ja yhden koon sukkahousuja

Olen joskus saanut kyselyitä siitä mihin asiakaskohtaista raportointia tarvitaan – ja miksi esimerkiksi sama tietovaraston tietomalli ei sovi kaikille asiakkaille – vaikka oltaisiin samalla toimialalla tai käytettäisiin samaa ERP:iä. Tai miksi ERP:in tarjoamat 1285 vakioraporttia eivät vaan riitä. Olin vuosia sitten mukana projektissa, jossa saman toimialan yritykset eri puolelta Suomea yrittivät tehdä yhteistyötä raportoinnin saralla. Yrityksetaaa

Jyväsjärvi Triathlon 18.7.2015

Louhian sponsoroima ja samalla kaikkien työntekijöiden kuntotestinä toimiva Jyväsjärvi Triathlon mitellään tulevana lauantaina 18.7.2015 Jyväskylässä. Kyseessä on leppoisa reippailuhetki Jyväsjärven ympärillä. Hyvä mahdollisuus kokeilla triathlonia todella matalalla kynnyksellä. Ei mitään hampaat irvessä meininkiä. Jos jollain on verenmaku suussa niin se on korkeintaan noilla valkohailla. Ilmoittautuminen alkaa lauantaina klo 13.00 Hotelli Alban edessä ja startti klo 14.00aaa

Kyläkauppiaan asiakastuntemus

Esittelin vuosia sitten asiakkaalle ideaa ennakoivasta analytiikasta: kuinka voisimme analysoida asiakkaiden ostokäyttäytymistä, selvittää minkälaisia asiakassegmenttejä löytyy ja ennakoiva tuotteiden kysyntää. Asiakas totesi, että suurin osa härmäläisistä myymälöistä on niin pieniä kioskeja, että analytiikalla ei ole juuri mitään merkitystä. Myymäläpäällikkö jossakin pienessä puodissa Posiolla tietää kyllä, että vaippoja pitää hankkia lisää hyllyyn kun Virtasen emäntä onaaa

Suoramainonnan optimointi analytiikan avulla

Juttelin tutun markkinointipäällikön kanssa. Tiesin hänet tarkan markan mieheksi, kuten päälliköt usein ovatkin. Hänen yrityksensä myynti perustuu paljolti suoramarkkinoinnin voimaan, niin kuin vähittäiskaupalla on tapana, massamainonnan ohella. Mainontaan palaa siis iso lovi massia vuosittain. Kysyin häneltä puolihuolimattomasti: Paljonko teidän suoramarkkinoinnin konversioaste on? Kuinka moni mainoksen saanut, ostaa teiltä?

Less is more

Peruskoulussa musiikinopettaja jakeli viisauksia ja kertoi, että rumpusooloissa usein vähemmän on enemmän. Less is more. Tarkasti ajoitettu ja maltilla säännöstelty rumpufilli iskee usein tykimmin kuin vaahtosuussa vedetty tupla-basari tykitys.

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.