Tarinat kulissien takaa

Asiantuntijamme avautuvat

Uusimmat bloggaukset

Päästäksesi auton rattiin, pitää käydä koulunpenkillä

Mika Aho kirjoitti oivasti Talentum Eventsin blogissa data-ohjautuvan kulttuurin muodostumisesta. Hyviä pointteja, käy lukaisemassa täältä. Tykkäsin erityisesti ideasta järjestää yrityksen sisällä yhteisiä datapajoja – tilaisuuksia, joissa dataa (raportteja, visualisointeja, työpöytiä) ihmetellään yhdessä, tulkitaan ja keskustellaan. Ei jätetä siis poloista päätöksentekijää itse tulkitsemaan mittareita ja kpi-arvoja.

Miten arvioida tietovarasto- ja raportointiprojektin kustannuksia?

” -100 päivää, sen verran se kestää, piste. Mutta Matti kiltti, voisitko kuitenkin avata vähän tätä rakentamiseen menevää aikaa. 100 päivää on aika ylimalkainen… -Ei näitä aleta pilkkomaan. Se vie minkä se vie. ” Kuuntelin sivukorvalla kun projektipäällikkö yritti saada tietovarastoarkkitehtiä purkamaan noin 100 päivän eli karkeasti 100 000 euron investointia tarkemmalle tasolle. Pätevä ja mukavaaaa

Tiedolla johtamisen murroksessa

Tiedolla johtamisen ratkaisut (analytiikka, raportointi, big data, tietovarastot, data science..) ovat teknologian osalta voimakkaassa murroksessa. Uusia innovaatisia tuotteita ja ratkaisuja tulee markkinoille rivakalla tahdilla.  Asiakkaalla on vaihtoehtoja enemmän kuin koskaan aiemmin, joten myös sopivan tuotteen valitseminen on tullut huomattavasti hankalammaksi. Sen sijaan lupaukset em. ratkaisujen hyödyistä eivät ole kehittyneet ihan samassa tahdissa. Selailin taannoin erästä Data Miningaaa

Asiakastiedon rikastaminen, osa 2

Asiakastiedon rikastamisen tavoitteena on ymmärtää paremmin asiakkaan käyttäytymistä. Ymmärtää ylipäätään keitä asiakkaamme ovat. Mitä he haluavat? Mikä liikuttaa heitä? Kun ymmärtää tämän, voi vaikuttaa asiakkaisiin. Ja sitä kautta oman yrityksen menestykseen.

Martela Outlet ja kalamestari yllättivät

Konttoriin tarvittiin uudet työtuolit. Mielestäni kelvot pilkkijakkarat eivät kuitenkaan uusille työntekijöille kelvanneet joten piti kääntyä tuolikaupan puoleen. Sovin puhelimessa tilauksen Kuopion Martela Outletin lupsakan myyjän kanssa perjantaina. Myyjä lupasi, että tuolit ovat Jyväskylän toimistollamme ”ehkä keskiviikkona”. Tuolit saapuivat heti viikonlopun jälkeen maanantaina ennen puolta päivää. Priimakunnossa ja pari päivää ennen luvattua aikaa. Martelan palvelu oliaaa

I’m your man

”Mitä sä niin kuin konsulttina teet?”, kysyi kaveri. Ai mitä? No kuules…

Kun Oracle katosi maan päältä

Olen yrittänyt viikon ajan ottaa yhteyttä Oraclen Finlandin myyntiin. Teknisen tukeen. Siivoojiin. Ensiksi maililla tutulle myyjälle, sitten viralliseen osoitteeseen, sitten Twitterillä päämajaa myöten. Nada.

Asiakastiedon rikastaminen, osa 1

Mitä tietoja tarvitset asiakkaasta, jotta voit tehdä todellista ennakoivaa analytiikkaa ja sitä myöten esimerkiksi kohdennettua markkinointia tai parempaa ristiinmyyntiä?  Miten rikastaa dataa ja saada siitä enemmän irti? Tässä ja seuraavassa kirjoituksessa käydään läpi arkipäivän ongelmia ja käytännön vinkkejä miten niitä on taklattu oikeissa analytiikkaprojekteissa. Me tiedämme asiakkaistamme kaiken. Tai ainakin nimen. Ehkä. Olemme tehneet vuosienaaa

Yhteislaulua Z-junassa ja IT-jargonia Vantaan lähiöfestareilla

Perjantaina Z-junassa Helsingistä Tikkurilaan pienessä maistissa ollut kanssamatkustaja halusi tsempata meitä työmatkalaisia yhteislauluun liittyen VR:n myöhästelyyn tai jotain. Turpeanaamainen känninen urpo, lähiöruusu kainalossaan, oli silminnähden pettynyt suomalaisiin tuppisuihin, jotka eivät hänen mielestään osaa nauttia elämästä, potkia tutkainta vastaan ja ilmaista itseään laulamalla perjantai iltapäivänä kotimatkalla juoppo kapellimestarinaan.

Asiakaspoistuman ennakointi ei ole pelkkää palautteen kysymistä

Ehdotin asiakkaalle heidän asiakaspoistuman pienentämistä ja näin lisämyynnin tekoa. Tarvetta tähän ei kuitenkaan ollut, homma on jo hanskassa. ”Emme tarvitse asiakaspoistuma-analyysejä. Kysymme jo asiakaspalautetta poistuneilta asiakkailta.” Homma hanskassa? Se, että asiakkailta kysytään palautetta heidän jo lähdettyä vetämään, ei kuulosta ihan siltä poistuman pienentämiseltä mitä tarkoitin. Asiakaspoistumamallinnuksen ja sitä seuraavan toiminnan (esim. asiakkaiden kontaktoinnin) tarkoituksena onaaa

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.