Datastrategia

Autamme luomaan suunnitelman tiedon keräämisestä ja hyödyntämisestä seuraavalle 3-5 vuodelle

Miksi datastrategian kehittäminen on tärkeätä?

Kokemustemme mukaan yllättävän harvassa organisaatiossa on mietitty, mitä datan avulla halutaan saavuttaa tulevaisuudessa. Projektien alkaessa yhtäkkiä huomataankin, että tarvittavaa dataa ei ole saatavissa, se on huonolaatuista tai hujan hajan ympäri organisaatiota. Samaan aikaan liiketoiminta puskee päälle ja janoaa analyysejä sekä ennusteita. Ilman etupainoista suunnitelmaa datasta ja sen tulevaisuuden käyttötarkoituksista ollaan äkkiä hukassa.

Lisäksi edistyneen analytiikan (koneoppiminen, tekoäly) soveltaminen kaatuu usein siihen, että dataa on verrattain vähän käytettävissä. Laadukas ja riittävä määrä dataa ovat keskeisiä tekijöitä edistyneen analytiikan hyödyntämisessä.

Ei ole mitenkään tavatonta, että datat puuttuvat kokonaan, koska niille ei ole aiemmin nähty hyötypotentiaalia. Myöskään vanhat tietovarastot tai vastaavat tallennuspaikat eivät useinkaan kerää dataa riittävästi tai oikeassa muodossa. Dataa ei esimerkiksi ole historioitu riittävästi – meillä ei ole vaikkapa tietoa asiakkaan aikaisemmista sopimustilanteista tai kampanja-aktiviteeteista asiakasanalytiikan hyödyntämiseksi.

Miten liikkeelle datastrategian kehittämisen kanssa?

Näkemyksemme mukaan datastrategian kehittäminen lähtee liikkeelle tunnistettujen business casejen ja hyötyelementtien kautta, jotka ovat linjassa organisaation nykyisen ja tulevaisuuden liiketoimintastrategian kanssa. Tunnistettujen tarpeiden kautta luodaan suunnitelma millaista dataa, tietotuotteita ja algoritmeja tarvitaan 3-5 vuoden aikajänteellä.

Samoin pohditaan, millaisella modernilla tiedonhallinnan arkkitehtuurilla datastrategiaa kannattaisi kehittää sekä millaisiin tietorakenteisiin data on järkevä tallentaa, jotta se mahdollisimman hyvin palvelee tunnistettuja käyttötapauksia.

Eräällä tapaa datastrategia on siis pitkän aikavälin visio miten data ja analytiikka tulee vaikuttamaan toimintaympäristöön nyt ja tulevaisuudessa. Tunnistettu kehityspolku tuo aikanaan käyttöön uusia työvälineitä ja tiedon käytön malleja.

Datastrategiaprojektin läpivienti

Datastrategiaprojekti voidaan toteuttaa

  1. Yleisellä tasolla, jolloin tarkastellaan laaja-alaisesti datan mahdollisuuksia ja tarpeita organisaatiossa
  2. Tai tietty toiminto, organisaation osa, käyttökohde tai teema mielessä. Tällainen voi olla esimerkiksi asiakasanalytiikka tai ennakoiva huolto, jolloin pohdimme yhdessä siihen liittyviä hyödyntämiskohteita, tietolähteitä ja tarvittavia tietoja

Kummassakin vaihtoehdossa luodaan kokonaiskuva organisaation hallussa olevasta tiedosta ja valjastetaan se palvelemaan liiketoimintaa tunnistettujen hyötyelementtien kautta.

Projektin läpivienti on verrattain nopeaa ja ei sido henkilöstöänne liian pitkäksi aikaa. Meillä on tarjota valmiit ja koestetut työkalut, menetelmät ja tehokkaat työpajarungot datastrategiaprojektin onnistuneeseen läpivientiin.

Tuotokset

Kuvaamme tuotokset muotoon, jossa niistä on eniten hyötyä tulevaisuuden hankkeita ja projekteja suunnitellessa.

Miksi datastrategiapalvelu kannattaa tilata Louhialta?

    1. Louhia tuo ulkopuolisen ja kokeneen näkemyksen asiakkaan tilanteeseen hyödynnettäväksi
    2. Meillä on pitkä kokemus tiedolla johtamisesta, analytiikasta, tietovarastoinnista, arkkitehtuureista, digitalisaatiosta ja projektihallinnasta useilla eri toimialoilla
    3. Tekoälykokemuksemme kautta meillä on konkreettista osaamista muodostaa AI/ML-tarkoituksia varten sopivia tietorakenteita ja -malleja, joita algoritmit voivat hyödyntää
    4. Tiedämme, millaista dataa tekoälyratkaisuja varten tulee kerätä tulevaisuudessa
    5. ”Asioiden käsittely on hyvin bisneslähtöistä ja louhialaiset eivät ole halukkaita rakentamaan hankkeita ylisuurten odotusten varaan. Realismi ja kokemus huokuu Louhian asiantuntijoiden tekemisestä.” Kehitysjohtaja Osmo Kurki, Keskisuomalainen Oyj

Kiinnostuitko?

Mikäli datastrategian kehittäminen on organisaatiossasi ajankohtaista niin olehan yhteyksissä, niin lähettelen sinulle tarkemman esitteen.

Mika Aho
Executive Advisor
email: mika.aho@louhia.fi
tel: +358 40 590 6949

PS. Voit jättää myös viestin alla olevan lomakkeen kautta

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.