Pharmarket markkinatilastopalvelu

31.8.2016

LTK – lääketiedon solmukohta

Lääketietokeskus on lääketiedon solmukohta. Ylläpidämme ajantasaisia lääketietoja kuluttajien, terveydenhuollon ammattilaisten, yritysten ja terveydenhuollon tietojärjestelmätoimittajien tarpeisiin.  Tunnetuimpia palveluitamme ja tuotteitamme ovat Pharmaca Fennica®, Lääkekortti.fi, Lääkeinfo.fi, Laaketutkimukset.fi ja lääkealan ajankohtais-seminaarit sekä lääkeosaamisen verkkokartoitukset. Verkkopalveluissamme vierailee viikoittain lähes 60 000 yksittäistä kävijää, tietokirjamme kuuluvat Suomen luetuimpiin ja koulutuksiimme osallistuu vuosittain yli 2000 alan ammattilaista.

Pharmarket – helppokäyttöinen ja kustannustehokas markkinatilastopalvelu

Luottamus raamittaa Lääketietokeskuksen ja Louhian yhteistyötä

ltk4

Kesäkuussa 2013 lääketietopalveluita tarjoavassa Lääketietokeskuksessa oli hektiset ajat. Asiakkaat tarvitsivat uutta palvelua päätöksenteon tueksi ja välineeksi lääkemarkkinoiden analysointiin. Aikaa ei ollut paljon. Asiakastarve edellytti, että uusi lääkealan analyysi- ja tilastopalvelu saataisiin rakennettua puolessa vuodessa. Optimistiseen tapaansa Lääketietokeskuksen toimitusjohtaja Minna Palhamo oli luottavainen: ”Ratkaisu löytyy aina”.

Palhamo tiimeineen tapasi useita BI-toimijoita, mutta ratkaisu Louhian hyväksi oli lopulta helppo tehdä. ”Muistan ensimmäiset keskustelut Louhian Ville Niemijärven kanssa,” kertoo Palhamo.

”Moni monimutkaistaa, mutta Ville yksinkertaistaa. Louhia osasi pelkistää, esittää vaihtoehtoja ja visioida mihin ne johtavat. Päätöksenteko on sujuvaa, kun kumppani pystyy kiteyttämään vaihtoehdot ja kuvaamaan erilaiset kehityspolut.”

Asiakaslähtöiset vaatimukset

Uudelle Pharmarket-palvelulle asetettiin asiakaslähtöiset raamitukset. Palvelun tuli olla luotettava, ajantasainen, helppokäyttöinen ja kustannustehokas tiedolla johtamisen työkalu. Pharmarket-palvelun jatkokehitysmahdollisuus oli tärkeä. ”Tämä ei ollut digitaalinen projekti, vaan palvelun rakentaminen ja ratkaisun löytäminen asiakastarpeisiin,” painottaa Palhamo.

Lääketietokeskuksen ja Louhian kesken syntyi nopeasti molemminpuolinen luottamus. ”Mitä sovitaan, se pitää. Yrityksillä on erilaisia kulttuureja ja Louhialla on sanansa pitämisen kulttuuri. Ratkaisut löytyvät, kun molemmilla on tahtoa ja keskinäinen luottamus. Luottamus on kaiken yhteistyön kivijalka,” toteaa Palhamo.

Perälauta ei jousta yhtään

Tiukka aikataulu korosti myös avoimen vuorovaikutuksen merkitystä. ”Tarvitsimme ketterän kumppanin. Aloitimme yhteistyön kesäkuussa ja totesimme, että perälauta ei jousta yhtään. Palvelun piti olla valmis ennen vuoden loppua.”

Urakka paalutettiin ja tiiviin puolivuotisen aikana Lääketietokeskus ja Louhia olivat yhteydessä päivittäin. ”Päivätasolla tiedettiin, missä mennään,” kertoo Palhamo ja korostaa vuorovaikutuksen säännöllisyyttä. ”Mieluummin 5 minuuttia päivässä kuin 3 tuntia kerran kuussa. Arvostimme myös sitä, että Louhian asiantuntijat kertoivat asioista ennakoivasti ennen kuin ehdimme edes esittää kysymystä.”

Yhteistyössä on voimaa

Tutkimusten mukaan Lääketietokeskus on asiakkaiden mielestä luotettava, hyvämaineinen, helposti lähestyttävä ja yhteistyökykyinen. Lääketietokeskuksen moniammatillinen tiimi huomasi, että samat määreet pätevät myös Louhiaan.

Pharmarket palvelu kehitettiin yhteistyössä erityyppisten pilottiasiakkaiden ja pohjoismaiden sisartoimijoiden kanssa. Näin haluttiin varmistaa, että palvelu pystyy aidosti vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin.

”Yhteistyössä on voimaa. Vahvuutemme ovat hyvät kumppaniverkostot, jotka auttavat rakentamaan asiakaslähtöisiä palveluita ripeästi,” tiivistää Palhamo. Lääketietokeskus löysi Louhiasta hyvän kumppanin verkostoonsa.

ltk31Pharmarket valmistui tavoitteen mukaisesti joulukuussa 2013. Onnistuneen projektin jälkeen yhteistyö on jatkunut tiiviinä. Pharmarket-palvelun asiakaslähtöinen kehitys on jatkunut systemaattisesti. Tuoreimpana uudistuksena lanseerataan palvelun pohjoismainen versio.

Kestävä kumppanuus

Pitkiä kumppanuuksia arvostava Palhamo on suositellut Louhiaa ja Ville Niemijärveä kaikille, jotka ovat etsineet luotettavaa ja osaavaa BI-kumppania. ”Louhialla on erittäin hyvä osaaminen tiedolla johtamisen palvelukehityksestä,”kiittää Palhamo lämpimästi. ”Hyvää sanaa levitetään!”

Yhteydenotto

Mikäli olet kiinnostunut yrityskohtaisista palveluista tai sinulla kysyttävää palvelujemme sisällöstä, niin ota yhteyttä oheisella lomakkeella tai soita Mikalle numeroon 040 845 8432.

Please leave this field empty.